Cercar en aquest blog

dilluns, 22 d’agost del 2016

Recuperar una soca de vinya??

Al febrer de 2008 em disposo a recuperar una soca de vinya en uns camps abandonats de anys i propietat de uns veïns del poble.
La soca ja l'havia vist durant la tardor passada i em va semblar prou interessant  com per posar-me a cavar en uns terrenys mes que durs. De la soca que es veu al final no mes es veia uns 10 cm de la punta superior. La idea era treure un abret petit amb fusta morta, pro no va ser fins el dia de l'extracció que al posar-me a cavar no s'arribava a trobar les arrels i la soca cada vegada era mes interessant fins que al final em vaig cansar de cavar en aquell terreny tan dur. Quan ja portava uns 60 cm. de fons, la soca es va trencar i tenia molt poques arrels.

 Aquesta es la part  que sobresortia en el terreny originalment


Vaig optar per plantar-lo igualment, no era el pla despres del fart de cavar que vaig tenir de deixar-ho allà.
Com que l'arbre en el terreny estava casi totalment enterrat la plantació també va ser totalment enterrat menys les puntes que l'any anterior havien brotat.


Es van haver de fer servir dues caixes grans de porexpan, la forma del tronc feia difícil encabir-lo en una de sola.
La imatge anterior i la següent son de la primera brotació. Les branques que vaig deixar l'aire van brotar totes menys una.
(Juny 2008)


El febrer de 2009 es trasplanta a una posició mes vertical i un test mes manejable.
Com que la quantitat d'arrels que va fer va ser molt gran i eren totes molt fines, vaig optar per no tallar-ne cap i mirar d'enterrar-les totes d'alguna manera.



Vaig col·locar-hi un bidó ajustat a les rames i el vaig omplir de substrat garantint que no s'assequessin les arrels. 
El plantejament era simple, anar retallant el bidó i retirant substrat les arrels anirien creixent mes abaix i es podrien anar retirant les mes altes 


Aquest procés es va dur a terme durant el 2009 i a finals d'any ja estava retirat tot el bidó


Al febrer del 2010 es trasplanta a test de bonsai i es seleccionen les arrels aèries mes grans amb la intenció de fer un arbre tipus ficus d'arrels aèries.

Aquesta idea es va anar esborrant a mesura que passava  l'any 2010. Les arrels s'anaven assecant i el tronc anava quedant mes solitari  


El 2011 no es va trasplantar afavorint el desenvolupament de les arrels del test.


El 2012 es trasplanta al mateix test i es comprova que passar dos anys en la mateixa terra no li ha anat gens malament. Així que es preveu un proper trasplantament en dos anys.


Durant el novembre de 2012, despres de la caiguda de la fulla es poda ven curt com els ceps de les vinyes, esperant que la brotació de l'any que ve desperti molts mes brots adormits i es pugui aprofitar algun al costat esquerra


El resultat no mes va funcionar a mitges, van sortir molts mes brots però tots a la dreta i dalt.


I a mes a mes ens va obsequiar amb l'únic raïm que s'he li ha vist mai


Del 2012 fins ara segueix aquest procés. Trasplantar cada dos anys i podes fortes al final de la temporada, la resta del temps creix lliurement, tan sols es talla algun brot que creixi desmesuradament mes que la resta


2015


Amb el trasplantament d'aquest any 2016, sembla que va quedar una mica mes tombat a la dreta, s'hauria de corregir quan es trasplanti el 2018.
M'agrada mes la posició del 2015..."tasques pel futur"!!

2016

Vicenç B.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada