Cercar en aquest blog

dimecres, 24 de juny del 2026

Dosificador d'adob BIRCHMEIER

El mes de maig de 2025, varem visitar l'exposició de la Federació Francesa de bonsai a la localitat de l'Albi. 
Durant la visita a la zona comercial, em va cridar l'atenció un aparell per regar amb un dipòsit incorporat. Ampliant informació amb el comerciant, en va dir que era un dosificador per adobar alhora que es rega.


Aquest estri m'interessava. Ja feia anys que el mestre que ens assessora ens deia, "poc adob i sovint". Amb aquesta premissa, semblava que aquest aparell podia ser la solució. Les diferents posicions del dosificador, oferien la possibilitat de reduir la dosi fins al 0'2 per cent de la concentració d'adob.



Ja havíem experimentat diferents maneres de repartir l'adob amb la premissa anterior, però cap era prou fàcil, practica o funcional. Al veure aquest aparell vaig pensar que s'havia de provar. Vaig comprar un i arribant al viver ja el vaig estrenar. 
En pocs dies, el canvi en els arbres va ser mes que evident. Es a dir que el "poc i sovint" funcionava perfectament (adob cada dia al 0'2%) i d'aquesta manera va passar tota la temporada de creixement, inclòs amb els adobs de tardor.


Ara que faig aquesta entrada, dedicada a aquest aparell, no es per casualitat si no per que he tingut una avaria i revisant les entrades, m'he adonat que no havia publicat res sobre aquest estri i que pot ser d'utilitat per mes d'un entusiasta del bonsai.

L'avaria es la de la següent imatge. A causa de l'ús diari i potser també d'una mica massa de pressió de la xarxa d'aigua que s'he m'ha anat trencant el gatell de la pistola. Per sort he pogut guardar totes les peces, reparar-ho i millorar-ho pel futur.


Aquesta es la primera avaria important que he tingut. Una altra, menys evident, va ser per no pensar be com funcionava l'aparell. La barreja de l'adob amb l'aigua es fa mitjançant l'efecte venturi. Això vol dir que el foradet per on es succiona l'adob es minúscul per una barreja de 0'2%, un fet que provoca que qualsevol impuresa en l'adob taponi el forat. Com que desconeixia com destapar-ho o com desmuntar-ho per netejar, vaig optar per passar a la següent dosi, de les quatre que te prefixades.

La següent dosi de 0'5% era mes del doble d'adob al dia que l'anterior dosi, així que era qüestió de repartir-ho d'una altra manera: un dia amb adob i dos dies sense. D'aquesta manera hem anat funcionant la meitat de la temporada d'aquest any, fins a dia d'avui que aprofitant la reparació del gatell, ha trobat com desmuntar tot l'aparell i poder mirar l'interior, per destapar i comprendre el funcionament intern.



 He de dir que dels quatre forats del mesclador de venturi, a ull nu només es veu que hi ha un forat en la opció de 2'0%, la resta ho he hagut de mirar amb una lupa d'augment. Per aquesta raó el líquid de l'adob ha de ser totalment líquid per un bon funcionament de l'aparell i que la repartició de l'adob sigui la indicada en la roseta.

La reparació del gatell, no ha sigut complicada, bàsicament per que no faltava cap peça del plàstic trencat. Ha estat qüestió de empegar be totes les parts amb un adhesiu rapit.


Tot seguit s'havia de reforçar, de manera que la pressió de la vàlvula es repartís millor que  en un sol punt del plàstic. Un reforç de xapa fet de una tapa de pot de conserves, retallat per entrar en la part interior del gatell i encolada amb el adhesiu instantani, ha estat suficient per que l'avaria hagi quedat reparada, segurament per molt temps.






Aprofitant que teniem l'aparell en el banc d'eines, he batallat una estona per intentar deduir com es podia desmuntar tot l'aparell i veure el mecanisme interior. Això m'ha permès entendre com funciona i perquè s'havia obstruït la dosi de 0'2% i a la vegada poder-ho netejar. Que la veritat sigui dita, si l'adob no te cap impuresa no te per que obstruir-se, el mecanisme es molt senzill, no mes hi ha les peces que es veuen aquí.


Després de muntar-ho tot, unes proves per veure si ho hem deixat tot al seu lloc i  a continuar funcionant.
Fixeu-vos en la següent imatge, que amb la pressió que tinc, he de lligar el connector de la manega a l'aparell per que no es desendolli.


Amb aquesta pressió de la xarxa del poble, el con d'aigua esta prou be i arriba a una distancia de casi 1'5 mts. de lluny


Resumint, que en el meu pati, aquest estri compleix plenament les tasques que es volien ajuntar: regar i adobar a una dosi molt baixa cada dia. 

P.D. si algú esta interessat i te preguntes, dubtes o necessita algun aclariment o consell, escriviu-me als comentaris del final de l'entrada i amb totes les preguntes potser podrem fer una altra entrada sobre aquest aparell en el futur.  

Salut,
Vicenç B.